استانداردهای مراقبت های پزشکی دیابت در سال 2016

 ADAدر میان سایر تغییرات در دستورالعمل امسال خواستار عدم استفاده از کلمه دیابتی برای توصیف افراد مبتلا به دیابت شد.

4 ژانویه 2016- در سند منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا(ADA)، با توجه به تجدید نظر برای استانداردهای مراقبت های پزشکی در دیابت در سال 2016، این سازمان از پزشکان درخواست کرد که از کلمه ی "دیابتی" برای توصیف افراد مبتلا به دیابت دیگر استفاده نکنند.

این سیاست بر اساس خلاصه ای از تجدید نظر منتشر شده، یکی از چندین تغییر قابل توجهی است کهبر مراقبتهای دیابت نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سایر مناطق جهان تاثیر خواهد گذاشت.

در مقدمه ی نسخه ی جدید استانداردهای مراقبت های پزشکی در دیابت گفته شده است: این استاندارد برای ارائه به پزشکان، بیماران، محققان و دیگر افراد علاقه مند به جزئیات مراقبت از دیابت، اهداف کلی درمان و ابزارهایی برای ارزیابی کیفیت مراقبت، نگاشته شده است.

آزمون های تشخیصی

در سند تجدید نظر 2016 علاوه بر محکوم کردن استفاده از کلمه ی "دیابتی" به عنوان یک اسم، همچنین بر اهمیت تساوی انواع مختلف تست های تشخیصی تاکید شده است.

در مورد تست های تشخیصی (قند خون ناشتای پلاسما، قند خون 2 ساعته پس از آزمون تحمل گلوکز خوراکی 75 گرمی و معیارهای HbA1c) در تجدید نظر جدید به روشنی گفته شده است هیچ یک از آزمونها بر دیگری برای تشخیص ارجحیتی ندارند.

ADA همچنین توصیه می کند که همه بزرگسالان بدون در نظر گرفتن شاخص توده بدنی،باید برای دیابت نوع 2 در سن 45 سالگی تست شوند.این کار با هدف روشن شدن رابطه ی بین سن، BMI و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت انجام خواهد شد.

سلامت روان و دیابت

در این سند توجه قابل توجهی به  موضوع سلامت روان و دیابت شده است و بزرگترین خطرات اختلالات روانی مرتبط با دیابت را شناسایی کرده است:چندین اختلال روانی شدید شامل اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی در افراد مبتلا به دیابت، 1.7 برابر افزایش یافته است. شیوع دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اختلال اسکیزوافکتیو نسبت به جمعیت کلی دو تا سه برابر بیشتر است.

یک متاآنالیز نشان دهنده ی خطر قابل توجه افزایش افسردگی است و به نوبه خود، افسردگی با افزایش خطر ابتلا به دیابت به طور قابل توجهی همراه است.

برای پرداختن به این مسائل، این سند خواستار توجه بیشتر پزشکان و عدم غفلت از جنبه های روانی دیابت شده است - حتی اگر احساس شود که بیمار واجد شرایط برای درمانهای روانشناختی و روانی نیست.  با ایجاد ارتباط با بیمار خود و در نتیجه پرورش محیطی که در آن مشکلات روانی بتواند مورد بحث قرار گیرد، پزشکان احتمال پذیرش بیمار را  برای ارجاع به سایر بخشهای خدمات پزشکی افزایش می دهند.

پزشکان نیز تشویق شده اند که منتظر وقوع مشکلات خاص روانی در بیماران قبل از افزودن ارزیابی روانی به درمانهای آنها نشوند.در این سند آمده است: به جای اینکه در انتظار بروز یک مشکل خاص و یا بدتر شدن متابولیسم بدن و یا وضعیت روانی بیمار باشیم، بهتر است ارزیابی و درمان مشکلات روانی را به مراقبتهای معمول بیافزاییم.

رژیم غذایی و دیابت

در مورد موضوع  رژیم غذایی، دستورالعمل تغییری نکرده و بدون نتیجه ی کلی باقی مانده است. مطالعات در مورد مقدار ایده آل مصرف کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت بی نتیجه بوده اند، اگر چه نظارت بر مصرف کربوهیدراتها و توجه به مقدارقند خون در پاسخ به کربوهیدراتهای موجود در رژیم غذایی کلید بهبود کنترل قند خون بعد ازغذا است. با اینحال، در برخی از مطالعات نشان داده شده که کاهش بار گلایسمی کربوهیدرات مصرفی، میزان هموگلوبینA1C را از 0.2  تا 0.5 درصد کاهش می دهد. یک بررسی سیستماتیک نشان داد که مصرف غلات کامل با بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است.

تحقیقات محدودی در مورد مقدار ایده آل مصرف چربی برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد. زمانی که به دنبال اهداف متابولیسم بدن و خطرCVD هستیم، نوع اسیدهای چرب مصرفی از مقدار کل مصرف چربی مهم تر است. چندین کارآزمایی تصادفی شاهددار با شرکت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 گزارش داده اند که یک الگوی غذایی مدیترانه ای که غنی از چربی های اشباع نشده است، می تواند کنترل قند و چربی خون را در این افراد بهبود بخشد.

عدم نتیجه گیری روشن در مورد رژیم غذایی و کنترل قند خون نشان می دهد که مشاوره های تغذیه ای باید با توجه به نیازهای فردی هر بیمار تدوین شود.

خلاصه ای از این سند تجدید نظر در مجله Diabetes Careمنتشر شده است، سند کامل را از اینجا دانلود کنید.

منبع:


http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/ada-urges-clinicians-not-to-use-the-word-diabetic-to-describe-people-with-diabetes,-among-other-guideline-changes-97368120.html